Blogg


Return on investment – ROI

Vad är ROI?

Return on investment, ROI, avser förhållandet mellan investerat kapital och återbäring i samband med annonsering, alltså vinsten som genereras. Generellt är ROI av centralt intresse för din verksamhets utveckling då den påvisar avkastningen som AdWords skapat.


Så beräknas ROI

ROI för en kampanj kan estimeras genom att intäkterna som dina annonser gett, subtraheras med de totala kostnaderna och därefter dividera med de totala kostnaderna.

(Intäkter – Kostnad för sålda varor) / Kostnad för sålda varor

Exempel:

Din produkt har en tillverkningskostnad på 500 kr.
Till följd av annonsering på AdWords säljer du sedan 12 exemplar för 1000 kr styck.

Dina kostnader blir då 12 x 500 = 6 000 kr, och de totala intäkterna från försäljningen blir 12 x 1 000 = 12 000 kr. Ponera att kostnaden för annonseringen på AdWords varit 2 000 kr.
Dina sammanlagda kostnader blir då 6 000 + 2 000 = 8 000 kr.

ROI skulle i detta fall bli:

(12 000 – 8 000) / 8 000 = 0,5 = 50%

Din återbäring blir alltså 50% vilket i praktiken innebär att du får tillbaka dina utgifter gånger 1,5. Har du alltså lagt ut 8 000 kr, kommer du få tillbaka 8 000 x 1,5 = 12 000, där 4 000 kr är vinst.


return-on-investment


Mät din avkastning från AdWords

För att kunna beräkna förtjänsten från AdWords måste du mäta hur många av de klick din annons fått som lett vidare till en konvertering, det vill säga ett köp eller annan önskad aktion. I AdWords finns den kostnadsfria funktionen konverteringsspårning, som hjälper dig med detta. Konverteringsspårningen är kopplad till Google Analytics, där du kan mäta andra intressanta nyckeltal.


SEMify är AdWords-certifierat!

Idag blev SEMify officiellt AdWords-certifierat vilket innebär att vi uppfyller de krav som ställs för att en AdWords-byrå ska vara behörig att listas som en Google Partner. En viktig kvalitetsstämpel vi är stolta över!


partnerbadge horizontal

Klicka på bilden för att komma till vår partner-profil


Nya profilbilder!

Nya profilbilder på SEMifys medarbetare!

Vi valt att lägga upp dessa under vår undersida /medarbetare


robin och ina


Tanken bakom bilderna

Vi vill förmedla såväl samverkan som kontraster mellan våra privata jag och våra yrkesprofiler. Vår tanke är att bilderna ska uttrycka kreativitet och nytänkande vilka är viktiga egenskaper när man arbetar med Google AdWords och onlinemarknadsföring i stort.

På undersidan /om-oss finner du profilbilderna i högre upplösning.

Ha en fortsatt fantastisk onsdag!
Följ oss på Bloglovin