Semify


Ad extensions

Vad är Ad extensions?

Med Ad extensions kan tilläggsinformation i form av telefonnummer, adress, undersidor på din verksamhets webbplats med mera, utöka din annons.

Exempel på Ad extension

call extension


Ad extensions används både på sök- och displaynätverket. För att merparten extensions ska vara tillgängliga krävs att kampanjinställningen är satt till ”All features”.


Fördelar med Ad extensions

Ad extensions synliggör din annons ytterligare och ger användaren som gjort en sökning en effektivare överblick av din verksamhet. Annonser med Ad extensions listas oftast ovanför sökresultaten, istället för vid sidan av. I en teoretisk situation där två konkurrerande annonser har samma max CPC bud och Quality score, kommer generellt annonsen med högst förväntad inverkan av Ad extensions få en högre position. Formatet med Ad extensions gör också annonser mer klickvänliga vilket kan bidra till en förbättring av ROI (return on investment). Fler klick innebär mer trafik från potentiella kunder.


Så fungerar Ad extensions

En eller flera extensions i kombination visas i samband med din annons när det beräknas att rankingen påverkas positivt av dessa. Det är ingen garanti att en Ad extension visas tillsammans med din annons.

Det finns två kategorier av Ad extensions, automated extensions och manual extensions. Exempel på automated extensions, är betyg från kunder (consumer ratings), på vilka platser din service är tillgänglig (locations) och så kallade ”social extensions” i form av hur många följare din verksamhet har på Google+. Som namnet ”automated” antyder, behövs inte dessa extensions läggas till manuellt. AdWords visar automatiskt dessa extensions då kalkyleringen är att inverkan av dem påverkar annonsens prestanda positivt. Manual extensions läggs till och anpassas manuellt. Exempel på möjligheter dessa ger dig är, att annonsera länkar till undersidor på din hemsida (sitelinks) och din verksamhets telefonnummer (call).


Kostnad för Ad extensions

Det kostar inget extra att använda Ad extensions utan du betalar som vanligt när någon klickar på din annons eller en extension kopplad till annonsen. Vissa typer av extensions är undantag och debiteras inte när någon klickar på dem. Exempel på sådana är reviews och social extensions.


Så lägger du till och redigerar Ad extensions

Vid skapandet av ny kampanj:

1.) Klicka på fliken ”+Campaign” och välj inställning av kampanjtyp.
2. ) Fyll i uppgifterna på sidan och scrolla nedåt tills du kommer till ”Ad extensions”.
3. ) Välj de Ad extensions du vill inkludera i kampanjen och fyll i den information som fordras, exempelvis telefonnummer om du valt call extension.
4. Klicka på ”Save and continue”

Lägga till Ad extensions i befintlig kampanj eller annonsgrupp:

1.) Gå in i aktuell kampanj eller annonsgrupp och klicka på fliken ”Ad extensions”.
2.) På underfliken ”View” väljer du vilken slags extension du vill lägga till och klickar på den.
OBS! Detta gäller endast Manual Ad extensions!


ad extensions redigera


3.) klicka på ”+Extension” och fyll i informationen eller välj alternativ ur en lista och klicka på pilen till höger.


sitelinks add


4.) Klicka på ”Save”.

Redigera befintliga Ad extensions:

1.) Svep med musen över den extension du vill redigera.
Klicka på symbolen ”Edit” edit
2.) Ändra den information du önskar och klicka på ”Save”.

Radera Ad extensions:

1.) Kryssa i rutan till vänster om den eller de extensions du vill radera.
2.) Klicka på fliken ”Edit” och välj ”Remove”.


remove ad extension


Upptäck fördelarna och den ökade synlighet som Ad extensions kan bidra med till din annonsering!


Tips: Använd Ad scheduling

Vad innebär Ad scheduling?

Kanske din verksamhet endast är tillgänglig för potentiella kunder särskilda dagar och/eller tider. I så fall kan det vara fördelaktigt att använda sig av Ad scheduling.
Med denna inställning specificeras utvalda dagar och/eller klockslag då du vill att dina annonser ska visas. Genom att avgränsa annonsernas synlighet till tidpunkter då din verksamhet eller tjänst är tillgänglig, minimeras andelen irrelevanta visningar eller klick, vilket inverkar positivt på nyckeltal som CTR och Quality score. Utöver precisering av dagar och tider då annonsen ska visas, kan man via Ad scheduling även sätta Bid adjustments för dessa.

Exempel på när Ad scheduling är användbart
För en restaurang som har lunchöppet måndag-fredag, vore Ad scheduling en fördelaktig inställning då det är onödigt att synas bland sökresultaten övriga tider och dagar.


Så ställs Ad scheduling in

Såhär gör du för att ställa in tider och dagar då annonsen ska visas:

1. Klicka på den kampanj som du vill skapa ett anpassat visningsschema för.
2. Klicka på fliken ”Settings” och sedan på underfliken ”Ad schedule”.
Ad scheduling
3. Om det är första gången du skapar Ad schedule för aktuell kampanj klickar du på ”+Create custom schedule”. Om ett Ad schedule redan skapats, klickar du på ”+Ad schedule”.
4. Välj vilka dagar och tider du vill att annonserna ska visas.
5. Klicka på ”Save”


OBS!

Ad scheduling är en tillgänglig funktion för kampanjer som har inställningen
”All features”. Är inställningen satt till ”Standard”, är det alltså inte möjligt att använda Ad scheduling.


Tips: Specificera buden med hjälp av Bid adjustments

Vad är Bid adjustments?

Är användare som söker via mobila enheter mer värdefulla för din verksamhet?
Får du av någon anledning fler besökare på eftermiddagarna?
Görs fler sökningar på din produkt i ett specifikt geografiskt område?

Med funktionen Bid adjustments kan bud procentuellt höjas eller sänkas för specifika enheter (devices), platser (locations), tider och dagar (Ad schedule). Justeringarna av bud leder till mer eller mindre frekvent visning av dina annonser, baserat på hur, när och var användare gör en sökning. Det finns även möjligheter att göra bid adjustments på avancerad nivå, men dessa behandlas inte i detta inlägg.


Så justeras Bid adjustments

På kampanjnivå: Gå in under fliken ”settings”, så blir flikar för Locations, Ad schedule och devices synliga. Klicka på fliken där du vill göra en budjustering. Klicka på aktuellt bud i kolumnen ”Bid adj”, välj sedan om budet ska ökas eller minskas och ange sedan justeringen i procent.


bid adjustments

bid adj increase decrease


På kampanjnivå kan buden för enhet, plats och tid/dag justeras.
På annonsgruppsnivå kan buden för enheter ändras. Om en budjustering för mobil enhet görs på både kampanj- och annonsgruppsnivå i en och samma kampanj, kommer budet som angivits på annonsgruppsnivå att gälla, såvida inte budet på kampanjnivå är minus -100%. I det fallet tas inte budet på annonsgruppsnivå i beaktande.

OBS!
Beroende på vilken kampanjtyp det rör sig om och vilken inställning du har satt för denna, är inte alla typer av bid adjustments möjliga att göra.

Exempel
Om kampanjen har automatisk budgivning, är det inte möjligt att justera bud för tider och dagar, Ad scheduling.

Med kampanjinställningen ”Search Network only; standard”, är det enbart möjligt att justera bud för enheter, devices.


Multipla bid adjustments

När flera bid adjustments används i en och samma kampanj multipliceras dessa för att beräkna slutresultatet och hur mycket budet kommer att öka eller minska vid specifika sökningar.

Exempel på kampanj med multipla bid adjustments
Ponera att du har en kampanj med ett max CPC på 10 kr, att den är inställd att visas veckans alla dagar och har Sverige som targeted location. Du bestlutar sedan att justera budet för Stockholm med +10% och -50% för söndagar.
Om en sökning just görs på en söndag i Stockholm blir det nya max CPC 5,5 kr. Detta beräknas enligt följande;

Utgångsbud: 10kr
Bid adjustment för Stockholm (+10% = 0,1): 10 + (10 x 0,1) = 11 kr.
Bid adjustment för söndagar (-50% = -0,5): 11+ (11 x -0,5) = 5,5 kr.
Bud för sökningar i Stockholm på söndagar är alltså lika med 5,5 kr.

Bud för sökningar i Stockholm på lördagar = 11 kr.
Bud för sökningar i andra områden på söndagar: 10+(10 x -0,5) =5 kr.
Bud för sökningar i andra områden än Stockholm på lördagar= 10 kr.

OBS!
Om bid adjustments sätts för till exempel både Sverige och Stockholm, kommer
enbart justeringen för Stockholm att tas i beaktande, eftersom den är mest specifik.

Lycka till med dina bid adjustments!