Blogg


Tips: Inkludera en Call to action i dina annonser

För att locka potentiella kunder, kan det vara effektivt att inkludera en så kallad Call to action i annonstexten.

En Call to action låter potentiella kunder veta i klartext vad du erbjuder och uppmanar till att på endera vis interagera med din verksamhet.


call to action best practise


”Ta hjälp av en erfaren konsult” är i ovanstående annons en passande Call to action för en AdWords-byrå som SEMify.


Best practise

Call to actions kan också röra sig om uppmaningar i form av ”Prova gratis i 14 dagar”, ”Hitta en av våra experter nära dig”, ”Anmäl dig till nyhetsbrevet och få en värdecheck”, och så vidare. För att sticka ut bland andra annonsörer kan det löna sig att vara nytänkande och fyndig med Call to actions.

Fraser i stil med ”Köp nu” är oftast inte så uppseendeväckande. Försök istället komma fram till vad som gör din verksamhet unik eller extra bra och framhåll det, men lova samtidigt inte mer än du kan leverera.

Lycka till!


Actual CPC (Cost Per Click) 1

Vad är Actual CPC?

Actual CPC är den genomsnittliga, faktiska kostanden som debiteras per klick på en annons. Ett max CPC sätts för sökorden, men den faktiska kostnaden, Actual CPC, blir ofta lägre än så och styrs av konkurrensen kring det berörda sökordet.


Så kalkyleras Actual CPC

Actual CPC blir kostnaden som minimalt krävs för att du ska behålla en bättre position än närmsta konkurrent.

Om ditt max CPC är 20 kr och närmaste konkurrent budat 10 kr, kommer ditt Actual CPC bli 10,1 kr. Detta förutsätter att ni har samma Quality score på det sökordet.

Actual CPC baseras nämligen på ditt Quality score och närmaste konkurrents Ad rank. Ad rank beräknas genom att Quality score multipliceras med max CPC. Om din konkurrent har 6 i Quality score och ett max CPC på 10 kr, är deras Ad rank lika med 60. Formeln för beräkning av Actual CPC:


konkurrentens Ad rank / ditt QS + 0.1kr = Actual CPC


Ponera att din Quality score är 10. Enligt siffror i föregående textstycke blir då din actual CPC :


60 / 10 + 0,1 kr = 6,1 kr i Actual CPC.


Med andra ord betalar du lägre än din konkurrents max CPC, trots en bättre position. Detta är tack vare att du har ett bättre Quality score än din konkurrent.

Detta är dock bara ett teoretiskt exempel. I verkligheten har du inte kännedom om konkurrenternas Quality scores och max CPC-bud. Den påvisar dock vikten av ett bra Quality score.

Ponera att denna konkurrent istället har ett Quality score på 8. Då blir Ad rank 80, och ditt Actual CPC blir:


80 / 10 + 0,1 kr = 8,1 kr i Actual CPC.


Eller ponera att du har lägre Quality score, till exempel 6, och din konkurrent har 8. Då blir din Actual CPC högre än din konkurrents max CPC (10kr):


80 / 6 + 0,1 kr ≈ 13,4 kr i Actual CPC.


Att ha ett bra Quality score är nyckeln till att uppnå goda resultat med AdWords.


Tips: Välj sökord med hög relevans

Välj ett fåtal sökord med hög relevans för framgångsrik annonsering med AdWords!

För att användare som söker ska uppfatta din annons som relevant, är det mycket fördelaktigt att inkludera sökorden i annonstexten. Google markerar dessa med fetstil vilket får din annons att framträda extra tydligt.


Ett vanligt fel som många gör, är att lägga in alla relevanta sökord i samma annonsgrupp och ha en generisk annons som täcker upp dessa sökord. Detta är inte optimalt.


Skapa hellre flera annonsgrupper med skilda sökord än en enda med lång sökordslista. På så sätt är det enklare att få med så många som möjligt av sökorden i annonstexten. Optimalt är att annonsens landningssida också innehåller sökorden. För att möta detta mål, kan det i vissa fall till och med vara värt att skapa en ny sida för detta sökord på hemsidan.


relevans sokord