Årsarkiv: 2015


Max CPC 1

Max CPC (cost per klick) är den maximala summan du är beredd att betala per klick som din annons får.

Är max CPC till exempel satt till 10 kr, kommer kostnaden aldrig att överskida detta bud, förutsatt att du inte har några ”bid adjustments” baserat på enhet, tid eller plats.


Manuell och automatisk budgivning

Du kan välja mellan manuell budgivning (manual bidding) och automatisk budgivning (automatic bidding). Vid manuell budgivning sätts ett max CPC för hela annonsgruppen, men det är också möjligt att buda individuellt på skilda sökord.


automatic max cpc


Vid automatisk budgivning anger du en dagsbudget som Google sedan automatiskt justerar för att du ska få ut så många klick som möjligt inom budgetens ram.


Vad blir kostnaden?

Ett högre bud hjälper generellt annonsen att nå en bättre position då max CPC är en faktor vid beräkningen av Ad rank. Annonsens Quality score multiplicerat med angivet max CPC, är lika med Ad rank. Om max CPC höjs, är det inte säkert att kostnaden per klick ökar. Vad du faktiskt betalar, Actual CPC, styrs av konkurrensen för aktuellt sökord. Om du satt ett max CPC på 10 kr och närmaste konkurrent budat 7 kr, blir din faktiska kostnad per klick 7,1 kr. Mer om Actual CPC här.


Vad är ett lämpligt max CPC?

Det beror förstås på vad du har för budget och målsättning. Det är tillrådligt att starta lågt och successivt öka budet. Om du budar på ett sökord med mycket hög konkurrens, måste också budet vara högt för att annonsen ska få en bra position. Så länge kampanjen går med vinst, kan max CPC och budget ökas.


Testa olika max CPC bud

I AdWords verktyget Experiments, finns en funktion som låter dig testa vilken budsättning som fungerar bäst. I experiments väljer du hur stor andel i procent av dina budgivningar som du vill testa en justering på.


adwords experiments settings


Google kommer sedan att slumpa visningar av dina ordinarie budgivningar och de experimentella varje gång någon gör en sökning som triggar annonsen. Ett experiment hanteras som om en ändring gjorts i ditt konto och du faktureras för den potentiella trafik som det ökade budet medfört. Efter en kortare period kan du granska resultaten av experimentet och se om förändringen genererat vinst jämfört med ordinarie inställning. Utifrån det avgör du om förändringen ska behållas, avslutas eller justeras.


Så här ställer du in experimentet

Under fliken ”keywords” kan du välja ”experiments” under ”segment.


experiments segments


Vidare bestämmer du ett nytt max CPC för andelen du vill utföra experimentet på, genom att öka budet procentuellt:


max cpc experiment


Slutligen har du två max CPC för samma sökord.


experiments control max cpc


Tips: Inkludera en Call to action i dina annonser

För att locka potentiella kunder, kan det vara effektivt att inkludera en så kallad Call to action i annonstexten.

En Call to action låter potentiella kunder veta i klartext vad du erbjuder och uppmanar till att på endera vis interagera med din verksamhet.


call to action best practise


”Ta hjälp av en erfaren konsult” är i ovanstående annons en passande Call to action för en AdWords-byrå som SEMify.


Best practise

Call to actions kan också röra sig om uppmaningar i form av ”Prova gratis i 14 dagar”, ”Hitta en av våra experter nära dig”, ”Anmäl dig till nyhetsbrevet och få en värdecheck”, och så vidare. För att sticka ut bland andra annonsörer kan det löna sig att vara nytänkande och fyndig med Call to actions.

Fraser i stil med ”Köp nu” är oftast inte så uppseendeväckande. Försök istället komma fram till vad som gör din verksamhet unik eller extra bra och framhåll det, men lova samtidigt inte mer än du kan leverera.

Lycka till!


Actual CPC (Cost Per Click) 1

Vad är Actual CPC?

Actual CPC är den genomsnittliga, faktiska kostanden som debiteras per klick på en annons. Ett max CPC sätts för sökorden, men den faktiska kostnaden, Actual CPC, blir ofta lägre än så och styrs av konkurrensen kring det berörda sökordet.


Så kalkyleras Actual CPC

Actual CPC blir kostnaden som minimalt krävs för att du ska behålla en bättre position än närmsta konkurrent.

Om ditt max CPC är 20 kr och närmaste konkurrent budat 10 kr, kommer ditt Actual CPC bli 10,1 kr. Detta förutsätter att ni har samma Quality score på det sökordet.

Actual CPC baseras nämligen på ditt Quality score och närmaste konkurrents Ad rank. Ad rank beräknas genom att Quality score multipliceras med max CPC. Om din konkurrent har 6 i Quality score och ett max CPC på 10 kr, är deras Ad rank lika med 60. Formeln för beräkning av Actual CPC:


konkurrentens Ad rank / ditt QS + 0.1kr = Actual CPC


Ponera att din Quality score är 10. Enligt siffror i föregående textstycke blir då din actual CPC :


60 / 10 + 0,1 kr = 6,1 kr i Actual CPC.


Med andra ord betalar du lägre än din konkurrents max CPC, trots en bättre position. Detta är tack vare att du har ett bättre Quality score än din konkurrent.

Detta är dock bara ett teoretiskt exempel. I verkligheten har du inte kännedom om konkurrenternas Quality scores och max CPC-bud. Den påvisar dock vikten av ett bra Quality score.

Ponera att denna konkurrent istället har ett Quality score på 8. Då blir Ad rank 80, och ditt Actual CPC blir:


80 / 10 + 0,1 kr = 8,1 kr i Actual CPC.


Eller ponera att du har lägre Quality score, till exempel 6, och din konkurrent har 8. Då blir din Actual CPC högre än din konkurrents max CPC (10kr):


80 / 6 + 0,1 kr ≈ 13,4 kr i Actual CPC.


Att ha ett bra Quality score är nyckeln till att uppnå goda resultat med AdWords.