Vikten av att använda negativa sökord


vikten av negativa sokord

Vi har tidigare skrivit om negativa sökord, men tar upp det igen.

Ibland gör vi sökningar på relevanta sökord, för att se hur vi rankar organiskt på dessa. Ett av de absolut viktigaste sökorden är ”AdWords-byrå” där vi har gått från en ranking på 40+ till att numera ligga på första sidan med en genomsnittlig position på 4.

När vi gjorde denna sökning senast fick vi upp betalda resultat, vilket inte är speciellt konstigt då sökordet är högt relevant för byråer och konsulter inom AdWords. Märkligt däremot var, att annonser från IKEA kom upp bland de betalda resultaten. Anledningen till detta är, att personen som optimerar IKEAs AdWords-konto har glömt att lägga till ”adwords” som ett negativt sökord.

Sökordet ”byrå” (i möbelform) är förstås väsentligt för IKEA, men ”AdWords byrå” är långt ifrån relevant. Detta påvisar hur viktigt det är att använda negativa sökord och varför det är en av de viktigaste åtgärderna i samband med löpande optimering.