Blogg


Tips: Använd verktyget ”Ad preview and diagnosis tool”

Ad preview and diagnosis tool, är ett verktyg i Adwords-kontot som hjälper dig kontrollera att dina annonser ser ut som du önskar vid en sökning.

Verktyget genererar en förhandsvisning av hur sökresultatsidan för en specifik sökterm, språkinställning, geografisk plats eller enhet ser ut. Eftersom att det inte är en verklig visning, kommer inte CTR att påverkas negativt. I detta avseende är det alltså mycket fördelaktigt att använda verktyget varje gång du vill kontrollera din annons istället för att göra en ordinarie sökning, som inverkar negativt på din annons prestanda.


ad preview tool


Via verktyget kan du också få mer nyttig information. Om din annons inte visas bland resultaten på förstasidan, eller inte visas alls, kan du få information som hjälper dig identifiera varför och tips på hur du kan åtgärda detta. Du kan också se hur resultaten för olika bud ser ut innan du bestämmer dig för en lämplig summa. Du hittar Ad preview and diagnosis tool genom att klicka på verktyget under menyn ”Tools” överst i ditt Adwords-konto. Du kan även komma till funktionen genom att hålla muspekaren över pratbubblan under statusfliken för det specifika sökordet.


ad preview tool find


Vårt företagsnamn

Igår var vi på Panduro hobby och inhandlade 6 stora bokstäver: S, E, M, I, F och Y!

Först lekte vi med bokstäverna, lade ner dem på golvet, ställde de upp, testade olika mellanrum. Slutligen hängdes de upp ovanför vår arbetsplats där vi alltid kan se dem.


semify logos


I samband med detta kom vi på att det vore passande att berätta bakgrunden till vårt företagsnamn. Om du är insatt i onlinemarknadsföring känner du antagligen till att SEM står för Search Engine Marketing. Alltså sökmotorsmarknadsföring via Google AdWords eller Bing Ads. Det är här vår styrka ligger, så det var en självklarhet att ”SEM” skulle vara med i namnet.


”SEMify = Förenklad marknadsföring via sökmotorer”


Ändelsen ”ify” betyder ingenting i sig självt, men kan översättas till ”ifiering”. Detta återfinns i simplifiering (förenkling). För oss står SEMify för förenklad SEM eller ”förenklad marknadsföring via sökmotorer”.

Vi finner företagsnamnet passande, då vår vision är att göra onlinemarknadsföringen så enkel som möjligt för våra kunder. Vi håller en nivå som gör att kunden kan vara delaktiga i det kreativa och strategiska arbetet.

Nu vet du vad SEMify står för!

Trevlig helg önskar vi på SEMify.


Max CPC 1

Max CPC (cost per klick) är den maximala summan du är beredd att betala per klick som din annons får.

Är max CPC till exempel satt till 10 kr, kommer kostnaden aldrig att överskida detta bud, förutsatt att du inte har några ”bid adjustments” baserat på enhet, tid eller plats.


Manuell och automatisk budgivning

Du kan välja mellan manuell budgivning (manual bidding) och automatisk budgivning (automatic bidding). Vid manuell budgivning sätts ett max CPC för hela annonsgruppen, men det är också möjligt att buda individuellt på skilda sökord.


automatic max cpc


Vid automatisk budgivning anger du en dagsbudget som Google sedan automatiskt justerar för att du ska få ut så många klick som möjligt inom budgetens ram.


Vad blir kostnaden?

Ett högre bud hjälper generellt annonsen att nå en bättre position då max CPC är en faktor vid beräkningen av Ad rank. Annonsens Quality score multiplicerat med angivet max CPC, är lika med Ad rank. Om max CPC höjs, är det inte säkert att kostnaden per klick ökar. Vad du faktiskt betalar, Actual CPC, styrs av konkurrensen för aktuellt sökord. Om du satt ett max CPC på 10 kr och närmaste konkurrent budat 7 kr, blir din faktiska kostnad per klick 7,1 kr. Mer om Actual CPC här.


Vad är ett lämpligt max CPC?

Det beror förstås på vad du har för budget och målsättning. Det är tillrådligt att starta lågt och successivt öka budet. Om du budar på ett sökord med mycket hög konkurrens, måste också budet vara högt för att annonsen ska få en bra position. Så länge kampanjen går med vinst, kan max CPC och budget ökas.


Testa olika max CPC bud

I AdWords verktyget Experiments, finns en funktion som låter dig testa vilken budsättning som fungerar bäst. I experiments väljer du hur stor andel i procent av dina budgivningar som du vill testa en justering på.


adwords experiments settings


Google kommer sedan att slumpa visningar av dina ordinarie budgivningar och de experimentella varje gång någon gör en sökning som triggar annonsen. Ett experiment hanteras som om en ändring gjorts i ditt konto och du faktureras för den potentiella trafik som det ökade budet medfört. Efter en kortare period kan du granska resultaten av experimentet och se om förändringen genererat vinst jämfört med ordinarie inställning. Utifrån det avgör du om förändringen ska behållas, avslutas eller justeras.


Så här ställer du in experimentet

Under fliken ”keywords” kan du välja ”experiments” under ”segment.


experiments segments


Vidare bestämmer du ett nytt max CPC för andelen du vill utföra experimentet på, genom att öka budet procentuellt:


max cpc experiment


Slutligen har du två max CPC för samma sökord.


experiments control max cpc