Veckans AdWords tips


Tips: Strukturera ditt AdWords-konto efter din hemsidas uppbyggnad

När du bygger ett nytt AdWords-konto är det en rekommendabel praxis att spegla strukturen som din webbsida har. Vanligen är ett företags webbsida uppbyggd med kategorier och underkategorier i form av produkter eller tjänster.


Ett vanligt fel annonsörer gör är att lägga alla relevanta sökord i samma kampanj med en allomfattande annons. Det är inte optimalt!


Exempel:

Du driver en byrå inom onlinemarknadsföring och startar ett AdWords-konto för din verksamhet.


Företag → AdWords-konto

På din hemsida finns flera flikar med olika tjänster du erbjuder såsom rådgivning och kurser. För var och en av dessa kategorier skapar du en kampanj.


Tjänster som erbjuds / produktkategorier → Kampanjer

Under fliken kurser på din hemsida finns flera olika val då du erbjuder helgkurser, fördjupningskurser, certifieringskurser och så vidare. För var och en av dessa alternativ skapar du en annonsgrupp.


Specificerad tjänst / typ av produkt → Annonsgrupper

Denna struktur ger dig en god överblick och du kan enkelt finna och justera de annonsgrupper i AdWords-kontot, som motsvarar specifika produkter eller tjänster på din webbplats. Genom detta tillvägagångssätt ökas generellt också relevansen för den som söker vilket är synonymt med god kvalitet på kontot.


Tips: Använd Ad scheduling

Vad innebär Ad scheduling?

Kanske din verksamhet endast är tillgänglig för potentiella kunder särskilda dagar och/eller tider. I så fall kan det vara fördelaktigt att använda sig av Ad scheduling.
Med denna inställning specificeras utvalda dagar och/eller klockslag då du vill att dina annonser ska visas. Genom att avgränsa annonsernas synlighet till tidpunkter då din verksamhet eller tjänst är tillgänglig, minimeras andelen irrelevanta visningar eller klick, vilket inverkar positivt på nyckeltal som CTR och Quality score. Utöver precisering av dagar och tider då annonsen ska visas, kan man via Ad scheduling även sätta Bid adjustments för dessa.

Exempel på när Ad scheduling är användbart
För en restaurang som har lunchöppet måndag-fredag, vore Ad scheduling en fördelaktig inställning då det är onödigt att synas bland sökresultaten övriga tider och dagar.


Så ställs Ad scheduling in

Såhär gör du för att ställa in tider och dagar då annonsen ska visas:

1. Klicka på den kampanj som du vill skapa ett anpassat visningsschema för.
2. Klicka på fliken ”Settings” och sedan på underfliken ”Ad schedule”.
Ad scheduling
3. Om det är första gången du skapar Ad schedule för aktuell kampanj klickar du på ”+Create custom schedule”. Om ett Ad schedule redan skapats, klickar du på ”+Ad schedule”.
4. Välj vilka dagar och tider du vill att annonserna ska visas.
5. Klicka på ”Save”


OBS!

Ad scheduling är en tillgänglig funktion för kampanjer som har inställningen
”All features”. Är inställningen satt till ”Standard”, är det alltså inte möjligt att använda Ad scheduling.


Tips: Specificera buden med hjälp av Bid adjustments

Vad är Bid adjustments?

Är användare som söker via mobila enheter mer värdefulla för din verksamhet?
Får du av någon anledning fler besökare på eftermiddagarna?
Görs fler sökningar på din produkt i ett specifikt geografiskt område?

Med funktionen Bid adjustments kan bud procentuellt höjas eller sänkas för specifika enheter (devices), platser (locations), tider och dagar (Ad schedule). Justeringarna av bud leder till mer eller mindre frekvent visning av dina annonser, baserat på hur, när och var användare gör en sökning. Det finns även möjligheter att göra bid adjustments på avancerad nivå, men dessa behandlas inte i detta inlägg.


Så justeras Bid adjustments

På kampanjnivå: Gå in under fliken ”settings”, så blir flikar för Locations, Ad schedule och devices synliga. Klicka på fliken där du vill göra en budjustering. Klicka på aktuellt bud i kolumnen ”Bid adj”, välj sedan om budet ska ökas eller minskas och ange sedan justeringen i procent.


bid adjustments

bid adj increase decrease


På kampanjnivå kan buden för enhet, plats och tid/dag justeras.
På annonsgruppsnivå kan buden för enheter ändras. Om en budjustering för mobil enhet görs på både kampanj- och annonsgruppsnivå i en och samma kampanj, kommer budet som angivits på annonsgruppsnivå att gälla, såvida inte budet på kampanjnivå är minus -100%. I det fallet tas inte budet på annonsgruppsnivå i beaktande.

OBS!
Beroende på vilken kampanjtyp det rör sig om och vilken inställning du har satt för denna, är inte alla typer av bid adjustments möjliga att göra.

Exempel
Om kampanjen har automatisk budgivning, är det inte möjligt att justera bud för tider och dagar, Ad scheduling.

Med kampanjinställningen ”Search Network only; standard”, är det enbart möjligt att justera bud för enheter, devices.


Multipla bid adjustments

När flera bid adjustments används i en och samma kampanj multipliceras dessa för att beräkna slutresultatet och hur mycket budet kommer att öka eller minska vid specifika sökningar.

Exempel på kampanj med multipla bid adjustments
Ponera att du har en kampanj med ett max CPC på 10 kr, att den är inställd att visas veckans alla dagar och har Sverige som targeted location. Du bestlutar sedan att justera budet för Stockholm med +10% och -50% för söndagar.
Om en sökning just görs på en söndag i Stockholm blir det nya max CPC 5,5 kr. Detta beräknas enligt följande;

Utgångsbud: 10kr
Bid adjustment för Stockholm (+10% = 0,1): 10 + (10 x 0,1) = 11 kr.
Bid adjustment för söndagar (-50% = -0,5): 11+ (11 x -0,5) = 5,5 kr.
Bud för sökningar i Stockholm på söndagar är alltså lika med 5,5 kr.

Bud för sökningar i Stockholm på lördagar = 11 kr.
Bud för sökningar i andra områden på söndagar: 10+(10 x -0,5) =5 kr.
Bud för sökningar i andra områden än Stockholm på lördagar= 10 kr.

OBS!
Om bid adjustments sätts för till exempel både Sverige och Stockholm, kommer
enbart justeringen för Stockholm att tas i beaktande, eftersom den är mest specifik.

Lycka till med dina bid adjustments!