Månadsarkiv: oktober 2015


Tips: Använd Ad scheduling

Vad innebär Ad scheduling?

Kanske din verksamhet endast är tillgänglig för potentiella kunder särskilda dagar och/eller tider. I så fall kan det vara fördelaktigt att använda sig av Ad scheduling.
Med denna inställning specificeras utvalda dagar och/eller klockslag då du vill att dina annonser ska visas. Genom att avgränsa annonsernas synlighet till tidpunkter då din verksamhet eller tjänst är tillgänglig, minimeras andelen irrelevanta visningar eller klick, vilket inverkar positivt på nyckeltal som CTR och Quality score. Utöver precisering av dagar och tider då annonsen ska visas, kan man via Ad scheduling även sätta Bid adjustments för dessa.

Exempel på när Ad scheduling är användbart
För en restaurang som har lunchöppet måndag-fredag, vore Ad scheduling en fördelaktig inställning då det är onödigt att synas bland sökresultaten övriga tider och dagar.


Så ställs Ad scheduling in

Såhär gör du för att ställa in tider och dagar då annonsen ska visas:

1. Klicka på den kampanj som du vill skapa ett anpassat visningsschema för.
2. Klicka på fliken ”Settings” och sedan på underfliken ”Ad schedule”.
Ad scheduling
3. Om det är första gången du skapar Ad schedule för aktuell kampanj klickar du på ”+Create custom schedule”. Om ett Ad schedule redan skapats, klickar du på ”+Ad schedule”.
4. Välj vilka dagar och tider du vill att annonserna ska visas.
5. Klicka på ”Save”


OBS!

Ad scheduling är en tillgänglig funktion för kampanjer som har inställningen
”All features”. Är inställningen satt till ”Standard”, är det alltså inte möjligt att använda Ad scheduling.


Tips: Specificera buden med hjälp av Bid adjustments

Vad är Bid adjustments?

Är användare som söker via mobila enheter mer värdefulla för din verksamhet?
Får du av någon anledning fler besökare på eftermiddagarna?
Görs fler sökningar på din produkt i ett specifikt geografiskt område?

Med funktionen Bid adjustments kan bud procentuellt höjas eller sänkas för specifika enheter (devices), platser (locations), tider och dagar (Ad schedule). Justeringarna av bud leder till mer eller mindre frekvent visning av dina annonser, baserat på hur, när och var användare gör en sökning. Det finns även möjligheter att göra bid adjustments på avancerad nivå, men dessa behandlas inte i detta inlägg.


Så justeras Bid adjustments

På kampanjnivå: Gå in under fliken ”settings”, så blir flikar för Locations, Ad schedule och devices synliga. Klicka på fliken där du vill göra en budjustering. Klicka på aktuellt bud i kolumnen ”Bid adj”, välj sedan om budet ska ökas eller minskas och ange sedan justeringen i procent.


bid adjustments

bid adj increase decrease


På kampanjnivå kan buden för enhet, plats och tid/dag justeras.
På annonsgruppsnivå kan buden för enheter ändras. Om en budjustering för mobil enhet görs på både kampanj- och annonsgruppsnivå i en och samma kampanj, kommer budet som angivits på annonsgruppsnivå att gälla, såvida inte budet på kampanjnivå är minus -100%. I det fallet tas inte budet på annonsgruppsnivå i beaktande.

OBS!
Beroende på vilken kampanjtyp det rör sig om och vilken inställning du har satt för denna, är inte alla typer av bid adjustments möjliga att göra.

Exempel
Om kampanjen har automatisk budgivning, är det inte möjligt att justera bud för tider och dagar, Ad scheduling.

Med kampanjinställningen ”Search Network only; standard”, är det enbart möjligt att justera bud för enheter, devices.


Multipla bid adjustments

När flera bid adjustments används i en och samma kampanj multipliceras dessa för att beräkna slutresultatet och hur mycket budet kommer att öka eller minska vid specifika sökningar.

Exempel på kampanj med multipla bid adjustments
Ponera att du har en kampanj med ett max CPC på 10 kr, att den är inställd att visas veckans alla dagar och har Sverige som targeted location. Du bestlutar sedan att justera budet för Stockholm med +10% och -50% för söndagar.
Om en sökning just görs på en söndag i Stockholm blir det nya max CPC 5,5 kr. Detta beräknas enligt följande;

Utgångsbud: 10kr
Bid adjustment för Stockholm (+10% = 0,1): 10 + (10 x 0,1) = 11 kr.
Bid adjustment för söndagar (-50% = -0,5): 11+ (11 x -0,5) = 5,5 kr.
Bud för sökningar i Stockholm på söndagar är alltså lika med 5,5 kr.

Bud för sökningar i Stockholm på lördagar = 11 kr.
Bud för sökningar i andra områden på söndagar: 10+(10 x -0,5) =5 kr.
Bud för sökningar i andra områden än Stockholm på lördagar= 10 kr.

OBS!
Om bid adjustments sätts för till exempel både Sverige och Stockholm, kommer
enbart justeringen för Stockholm att tas i beaktande, eftersom den är mest specifik.

Lycka till med dina bid adjustments!


Quality score – Kvalitetsresultat.

Vad är Quality score?

Kvalitetsresultatet, Quality score, är en nyckelterm inom AdWords som spelar en betydande roll för annonsens position bland sökresultaten, och kostnaden för denna. Varje sökord har ett kvalitetsresultat på en skala mellan 1-10, där 10/10 är bäst och 1/10 är sämst. Quality score beräknas varje gång en användare gör en sökning som matchar aktuellt sökord. Ett högt kvalitetsresultat innebär att Googles system finner annonsen och dess landningssida högt relevanta för användaren som söker. Ett bra kvalitetsresultat kan i sin tur leda till lägre annonseringskostnad och bättre position bland sökresultaten. För att få ut maximalt av din annonsering och skapa relevanta sökresultat, bör fokus vara att försöka förbättra Quality score.

Exempel:
Någon önskar finna en AdWords konsult i Stockholm. Det ultimata är då att en sökning på just den termen triggar en annons innehållandes en beskrivning av det eftersökta och att annonsen är kopplad till en landningssida där just en AdWords konsult i Stockholm kan anlitas. Ett sådant scenario skulle generera ett högt kvalitetsresultat. Om annonsen istället exempelvis skulle leda till en landningssida med diverse IT-konsulter, skulle det påverka kvalitetsresultatet negativt och annonsen skulle då få sämre position eller så skulle annonsören behöva betala mer för att behålla sin position. Man kan alltså säga att Googles system belönar de annonsörer som gjort ett utförligt arbete på samtliga plan.


Faktorer som påverkar Quality score

Quality score styrs primärt av tre faktorer. Dessa är förväntad klickfrekvens (CTR), annonsens relevans (ad relevance) och hur användarvänlig landningssidan är (landing page experience).
Quality score multiplicerat med max CPC budet är lika med Ad rank, vilken avgör annonsens position och den reella kostnaden per klick, Actual CPC.
Vid varje sökning som triggar din annons beräknas Ad rank utifrån angivet max CPC, relevans i annonsen och på landningssidan samt förväntad klickfrekvens. Sannolikheten att någon klickar på annonsen, det vill säga förväntad klickfrekvens (CTR), påverkar Quality score på så vis att det är mindre sannolikt att den som söker efter en Adwords konsult i Stockholm kommer klicka på en annons som skyltar med enbart ”AdWords” eller ”hjälp med onlinemarknadsföring”.


Så kan du förbättra Quality score

Om ett sökord har lågt Quality score, finns en rad komponenter du bör granska. Primärt bör du se över relevansen för berört sökord i annonstexten och på landningssidan kopplad till annonsen. Sökordet bör förekomma i båda sammanhangen. Max CPC budet spelar också roll, och det kan vara värt att öka budet. Kvalitetsresultatet påverkas även av faktorer såsom hur framgångsrik din annonsering är i de regioner, och på de enheter du riktat dig till.


Så ser du Quality score för varje sökord

Under fliken ”keywords” i ditt konto kan du placera muspekaren över pratbubblan i kolumnen ”status”. Där kan du se Quality score samt betyg för de tre huvudfaktorer som påverkar Quality score. Detta kan ge en indikation på vad som bör förbättras ifall Quality score är lågt.

quality score

quality score

Ifall Quality score inte listas som en egen kolumn kan den läggas till manuellt.
Gå in under fliken ”keywords”. Gå sedan till ”columns”→ modify columns→ attributes. Tryck sedan på ”add Quality score” och slutligen ”apply”.